Wiadomości

Co powinieneś wiedzieć, wybierając nowe opony

Dobre ogumienie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale też znacząco obniża zużycie paliwa, generuje mniej hałasu i poprawia prowadzenie auta w zakrętach.

Fot. Pirelli
Fot. Pirelli

O oponach kierowcy przypominają sobie dwa razy do roku, gdy muszą je wymienić. To najbardziej niedoceniany element samochodu, choć mało która część auta wpływa na aż tak wiele czynników – dobre opony znacznie skracają drogę hamowania, obniżają zużycie paliwa, poprawiają prowadzenie samochodu w zakrętach, minimalizują efekt buksowania przy ruszaniu i podnoszą komfort akustyczny. Opony to jedyny element bezpośrednio łączący samochód z drogą - powierzchnia, na jakiej samochód styka się z podłożem, jest porównywalna do kartki papieru formatu A4. Inwestycja w dobre opony to najtańszy sposób na znaczną poprawę komfortu podróży. Ale jak wybrać najlepsze opony do konkretnego modelu samochodu?

Jak wybrać najlepszą oponę

Od kilku lat na sprzedawanych w UE oponach muszą znajdować się etykiety informujące o trzech rzeczach:

  1. Energooszczędności - pierwszy test przeprowadza się w laboratorium, gdzie badane są opory toczenia, czyli energooszczędność. Wynik podawany jest w skali od A (najbardziej oszczędne) do G (najmniej oszczędne).
  2. Drodze hamowania - podczas hamowania opona musi pod obciążeniem wykazać się jednocześnie zdolnością odprowadzania wody i przyczepnością wzdłużną. Ocenę zachowania opony podczas hamowania wyraża się w tej samej skali co energooszczędność.
  3. Głośności - hałas wywoływany przez opony może być uciążliwy, a nawet groźny dla zdrowia, dlatego ten parametr musi być podawany na etykiecie.

Oprócz etykiet, na oponach znajdują się informacje o rozmiarze i wiele innych. Jak zatem wybrać najlepszą oponę do swojego samochodu? Oczywiście można kierować się wyłącznie rozmiarem, ale nie poprawimy w ten sposób ani bezpieczeństwa, ani komfortu podróżowania. Z naszym autem najlepiej będzie współpracować opona, która była na nim testowana. Doskonale wiedzą o tym producenci samochodów, dlatego ściśle współpracują z producentami opon.

The Perfect Fit

Doskonałym przykładem współpracy pomiędzy producentami opon i samochodów jest przyjęta przez markę Pirelli filozofia The Perfect Fit. Sprawiła ona, że firma stała się jednym z najczęściej wybieranych partnerów i dostawców opon na pierwszy montaż w przemyśle motoryzacyjnym, zwłaszcza w segmentach samochodów marek premium.

Istotą The Perfect Fit jest opracowanie opony przeznaczonej do konkretnego modelu auta, a tym samym – idealne dopasowanie jej do wymagań technicznych oraz charakterystyki danego pojazdu. Warto zwrócić uwagę, że w trakcie projektowania dedykowanej, znakowanej symbolem marki opony stosuje się inne rozwiązania w zależności od charakteru pojazdu. W przypadku pojazdów sportowych kluczowe znacznie ma odpowiednia przyczepność i stabilność w zakrętach, stąd też ogumienie do nich przeznaczone ma specjalne wzmocnienia powierzchni bocznej, a wzór bieżnika w tym przypadku pozwala skuteczniej odprowadzać wodę spod kół. Użytkownikom komfortowych limuzyn w największym stopniu zależy na komforcie jazdy, dlatego też opony zaprojektowane do tego typu aut cechują się mniejszymi oporami toczenia oraz odpowiednim wygłuszeniem hałasu powstającego w trakcie jazdy. Dzięki tym rozwiązaniom opony Perfect Fit umożliwiają wydobycie wszystkich pozytywnych cech samochodu, na jakim są montowane.

Proces projektowania i produkcji takiej opony, która będzie najlepszym kompromisem trwałości i osiągów w określonym modelu, przebiega równolegle z tworzeniem samochodu, do którego jest przeznaczona i może trwać nawet trzy lata. W pierwszej fazie, zwykle jeszcze na etapie projektowania samego auta, inżynierowie otrzymują informację od producentów auta, określającą konkretne oczekiwania wobec projektowanej opony. Kolejne dwa lata mijają do uruchomienia produkcji seryjnej, poprzedzonej szczegółowymi badaniami obejmującymi testy laboratoryjne i testy na torach, w tym m.in. testy aquaplaningu, analizy osiągów w warunkach zimowych, oporów toczenia, zachowania przy dużych prędkościach.

Dedykowane ogumienie może różnić się od uniwersalnej opony wewnętrzną konstrukcją, mieszanką gumową z jakiej została wyprodukowana, a nawet geometrią przekroju. Ta bywa dostosowana np. do charakterystycznego dla sportowych aut ujemnego kąta pochylenia ustawienia kół (tzw. „negatywu”). Tak zaprojektowane opony to gwarancja posiadania najlepszego ogumienia.

Przyszłość jest dziś

Równie ważne jak sama opona są panujące w niej ciśnienie i stan bieżnika. Kiedy oponę trzeba dopompować, a kiedy wymienić? Pirelli wie, że wielu kierowców o tym zapomina, dlatego w tym roku zaprezentowało nową odsłonę cyfrowej platformy Pirelli Cyber Car. Dzięki niej kierowca zyskuje dane dotyczące zużycia opon, ciśnienia, temperatury czy liczby przejechanych kilometrów. Informacje te zbierane są przez specjalny czujnik umieszczony wewnątrz opony. Waży on zaledwie kilka gramów, dlatego w żaden sposób nie wpływa na komfort prowadzenia auta. System, analizując przesłane dane, ma wpływ na działanie ABS-u, czy też kontroli stabilności auta. Na przykład odczytując ID zamontowanej opony pojazd może sam zmienić ustawienia w celu maksymalizacji bezpieczeństwa oraz poczucia komfortu osób podróżujących na jego pokładzie.

Każda opona ma mnóstwo charakterystycznych cech. Rozmiar to tylko jedna z nich. Jaka opona jest zatem najlepsza do naszego konkretnego samochodu? Lepiej nie zgadywać, tylko dobór powierzyć profesjonalistom.

Źródło: Pirelli